مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


50 سال با لیزر/ تولید انرژی؛ چالش جدید پرتوهای نور
تئودور مایمن
این پرتوها انرژی بالایی دارند و برای تولید آنها لوله هایی مورد استفاده قرار می گیرند که طول برخی از آنها به چندین کیلومتر می رسد اولین لیزر الکترونهای آزاد در آمریکا ساخته شده است.
از تازه ترین دستاوردهایی که در عرصه توسعه لیزر ارائه شده اند، می توان به ساخت اولین لیزر ژرمانیومی توسط محققان MIT اشاره کرد. این لیزر قادر است امواج نور را به یک وسیله حمل و نقل اطلاعات در دمای محیط و با سرعت بالا تبدیل کند و امیدی برای ساخت رایانه هایی شود که با سرعت نزدیک به نور اطلاعات و داده ها را منتقل می کنند.
چندی پیش نیز محققان دانشگاه آستون با استفاده از فیبر بسیار بلندی، طولانی ترین سیستم ارتباطاتی لیزری جهان را ارائه کردند که می تواند زمینه ای نوین در انتقال ایمن اطلاعات و ارتباطات ایمن به وجود آورد. این فیبر نوری 270 کیلومتری به طولانی ترین سیستم لیزری جهان تبدیل شده است، سیستمی که به اعتقاد سازندگان آن می تواند مرحله ای جدید را در انتقال اطلاعات و ارتباطات ایمن به وجود آورد.
در تابستان گذشته نیز محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه ایالتی نورفالک در ویرجینیا همزمان موفق شدند دو روش مختلف را برای متراکم کردن پرتوهای لیزری در فضایی که بزرگتر از پنج میلیاریم میلیمتر باشد ارائه کنند. به این ترتیب از این پس متراکم کردن پرتوهای نور از مقیاس میکرومتری به مقیاس نانومتری امکانپذیر می شود.
این محققان موفق شدند با کمک این دستگاه، دسته پرتوهای لیزری 489 نانومتری تولید و سپس آنها را متراکم کرده و دوباره در یک فضای 5 نانومتری متمرکز کنند.
همزمان گروهی از دانشمندان لابراتوار تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده فناوری جدید لیزری را ابداع کردند که می تواند امواج نوری را به صوت تبدیل کند.
محققان با متراکم سازی پرتوهای لیزری موفق به ابداع این تکنیک شدند. رنگهای مختلف پرتو لیزر با سرعتهای مختلفی در نور حرکت می کند که این رنگها می توانند سازماندهی مجدد شده و به این شکل پرتوهای لیزری در هنگام ورود به آب متراکم شده و نور را متمرکز می کند.
برای تبدیل نور به صوت پرتو لیزری به منظور یونیزه کردن میزان کمی آب متراکم می شود. سپس آب یونیزه شده انرژی لیزر را جذب کرده و گرم می شود. نتیجه این فرایند گرم شدن و ایجاد مقادیری بخار آب است که می تواند 220 دسیبل پالس صوتی از خود به وجود آورد.
 
 
 
اما شاید بتوان گفت که مهمترین چالش آینده لیزر تولید انرژی باشد. به طوریکه به تازگی محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید ریزمدار نوری شدند که قادر است انرژی مورد نیاز خود را به صورت مداوم تامین کرده و در آینده ای نه چندان دور به منبع انرژی پایدار و مداوم تبدیل شود.
 
 
خبرگزاری مهر
۲۱ بهمن ۱۳۸۸ ۱۴:۱۴
 
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس